TUJUAN
1. Surat Pekeliling Perkhidmatan ini adalah bertujuan untuk memperkenalkan
beberapa penambahbaikan bagi memantapkan peraturan pengurusan Sistem
Penilaian Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam yang sedia ada.
LATAR BELAKANG
2. Sistem Penilaian Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam pada masa ini
adalah berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002, Pelaksanaan
Sistem Saraan Malaysia Bagi Anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan di
Lampiran A2 (Panduan Pelaksanaan Sistem Penilaian Prestasi Pegawai
Perkhidmatan Awam Malaysia). Pekeliling ini mengandungi tujuan penilaian
prestasi, prinsip asas, ciriciri
dan peranan Pegawai Yang Dinilai (PYD), Pegawai
2
Penilai Pertama (PPP), Pegawai Penilai Kedua (PPK), Ketua Jabatan, Panel
Pembangunan Sumber Manusia (PPSM) dan Urus Setia PPSM.
3. Usaha pemantapan ini adalah bertujuan untuk meningkatkan kecekapan
pengurusan penilaian prestasi dan menyediakan panduan yang lebih jelas kepada
pegawai yang terlibat. Ia juga membantu Pegawai Penilai untuk membuat
penilaian yang lebih objektif, adil dan telus khususnya berkaitan dengan penetapan
Sasaran Kerja Tahunan (SKT), pencapaian SKT, penilaian dan pemberian markah
sumber:http://www.jpa.gov.my/docs/spp/2009/02/spp022009.pdf
No comments:
Post a Comment